søndag 5. mai 2013

Krympede sommerfugler

Denne artikkelen er skrevet for De kreative på scrapping.no, den kan også sees her.

Marianne Design har utrolig mange lekre dies som egner seg til det aller meste. Jeg falt pladask for denne lekre sommefugldiesen (nr COL1317), men hadde lyst til å gjøre noe helt nytt med den. Jeg har derfor laget noen krympede versjoner av den. I denne artikkelen viser jeg frem hvordan jeg har gjort det og to kort hvor de er i bruk.


Diesen selges i sett sammen med et clear stamp som matcher die cutsen som stanses ut. Bildet viser diesen og mønsteret på stemplet.




Jeg har altså krympet mine sommefugler. Dette har jeg gjort ved å stanse ut sommerfuglen i krympeplast. Krympeplast er en spesiell type plast som man får kjøpt i de fleste hobby- eller scrappebutikker. Bildet under viser to utstansede og fargede sommerfugler i original størrelse. Før krymping er sommerfuglen 9 cm bred. Den øverste sommerfuglen har jeg farget med alkolblekk. På den nederste sommefuglen har jeg stemplet jeg med det tilhørende stemplet før jeg stanset ut, og deretter farget med Copics. Det er viktig å huske at fargene blir sterkere etter krymping, så pass på å ikke farge for mørkt med mindre du vil ha et veldig mørkt resultat.

Før krympingen gjør jeg klar en liten bit med bakepapir, en akrylkloss og en pinsett. Pinsetten bruker jeg til å ta tak i sommerfuglen etter krymping. Klossen og matpapiret bruker jeg til å presse sommerfuglen helt flat etter krymping.

For å krympe sommerfuglene setter jeg steikovnen på 200 grader. Når den er ferdig oppvarmet legge jeg sommerfuglen inni. Jeg tar en sommerfugl av gangen for å ha mer kontroll på krympingen. Selve krympingen tar bare noen sekunder. Under krympingen kan de hele se veldig mislykket ut, men utstansingen retter seg ut selv når den er ferdig krympet.

Når den er ferdig i ovnen (dette ser du ved at den har rettet seg ut og ikke krymper sammen noe mer), tar jeg den ut med en pinsett, legger den å bakepapiret og presser akrylklossen oppå. Dette gjør jeg for å rette ut sommerfuglen helt, så den blir skikkelig flat.

Her er sommerfuglene ferdig krympet. Som man ser er fargene blitt mye sterkere etter krympingen. Sommerfuglene er nå 3,6cm brede. 

Her har jeg laget et posekort med en av sommerfuglene. På posekortet har jeg også brukt motiv (VK9528), ark (PB7043) og tråd fra Marianne Design.

Her er den øverste krympede sommerfuglen. Jeg filet den ned litt for å få en litt dusere farge og gav den et lag med Glossy Accent.

Motivet fra Marianne Design er stanset ut med spellbinder-die.

Arket fra Marianne Design er svertet langs kantene.

Tråden er limt fast med flytende lim og festet på baksiden av arket med lim og tape.

Lyktestolpen er en chipboard fra Dusty Attic. Den er farget med brun stempelpute.

Her er et kort hvor den andre sommerfuglen er brukt.

Jeg filet denne sommefuglen lett langs kantene før jeg limte den fast.

Krympeplast er veldig spennende å jobbe med og jeg håper du ble fristet til å prøve!

1 kommentar:

Nicecrane Designs sa...

You scrap layout is terrible,,,,love it, love it, love it,,,

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin