onsdag 9. januar 2013

Krakelerte motiver


Denne tutorialen er laget for "De kreative" på scrapping.no, den kan også sees her.
Jeg er stor fan av LaBlanche sine utrolig lekre og nostalgiske stempler. Jeg har denne gangen fått leke meg med tre herlige motiver, og valgte å lage de ekstra gammeldagse ved å krakelere motivene.  I denne artikkelen vil du derfor få en steg for steg-beskrivelse av hvordan man enkelt kan krakelere sine motiver og dermed gi dem en ekstra flott effekt.

For å lage en slik krakelering trenger du:
-litt tykkere ark, jeg har brukt Gloss Paper
-UTEE (Ultra Thick Embossing Enamel) i Clear farge
-Embossing/vannmerke-stempelpute
-Embossing-pistol

I denne tutorialen bruker jeg ett motiv for å vise fremgangsmåten. Motivet er stemplet på Gloss Paper og stanset ut med en oval Spellbinder-die. Jeg har valgt å påføre stempelsverte i ulike farger på motivet før jeg stemplet med det. Jeg bruker vannfaste stempelputer når jeg skal lage denne krakeleringen etterpå.

Aller først påfører jeg mye blekk fra vannmerke-stempelputen. Jeg lar motivet ligge flatt på et ark og dytter stempelputen nedi. På den måten får man dekt motivet godt med blekk.

Motivet blir blank på overflaten. Dersom du ser det er områder som mangler blekk, påfører du bare litt mer.

Jeg legger deretter motivet over på et annet underlag og heller på masse blank UTEE.

Sørg for at pulveret dekker hele motivet.

Jeg løfter så opp motivet og rister av overflødig pulver. Restene av pulveret helles tilbake til UTEE-boksen. Motivet vil da se ut som dette, med masse pulver med toppen.

Jeg smelter deretter UTEE-pulveret på motivet med en embossing-pistol. Til akkurat denne jobben foretrekker jeg Ranger sin embossing-pistol fordi den kun varmer og ikke blåser pulveret utver. Dersom man har en variant som blåser mer, fungerer det naturligvis også, men det kan fort bli litt pulver som fyker rundt.

Motivet får en blank og fin overflate når pulveret er smeltet. Jeg tar deretter prosessen om igjen flere ganger, slik at jeg får totalt 4 lag med pulver.

Etter siste smelting av UTEE, kan motivet bli litt vått og bruke litt tid på å tørke. Vær derfor forsiktig med å ta oppå motivet. For å kunne krakkere motivet, er det viktig at det er skikkelig nedkjølt. Jeg la derfor motivet i kjøleskapet i ca 5 minutter. Man kan evnt legge det i fryseren en kort stund.

Når jeg tok ut motivet av kjøleskapet hadde det bøyd seg, men dette gjør ikke så mye. Det retter seg ut når det blir krakkelert.

For å krakelere motivet ”brekker” jeg det rett og slett i ulike vinkler og retninger. Hvor mye du vil ha det krakellert avhenger av hvor mye du brekker på det. Prøv deg frem. Det fine er at dersom du blir skikkelig misfornøyd, kan du bare varme opp motivet på nytt til overflaten smelter og så prøve igjen.

Her er mitt motivet ferdig ”brekt” og krakelert.

Med det samme jeg var i gang lagde jeg også to andre motivet på samme måte.


Krakeleringen gir en veldig fin og spesiell effekt på motivene, og det blir et flott blikkfang i seg selv dersom man f.eks bruker motivet på kort. Jeg har derfor valgt å lage mine kort forholdvis enkle, slik at motivet virkelig kommer til sin rett. Alle kortene jeg har laget er i 6*6-format.

Dette kortet har jeg latt være i farger som går igjen i motivet.


Dette kortet er også enkelt pyntet. Jeg har valgt farger som gir et dust og gammelt preg.


Til slutt valgte jeg et motiv jeg bare har klippet ut. Her har jeg også påført litt stempelsverte i krakeleringene for å gi det hele en ekstra effekt.



2 kommentarer:

Tone K. sa...

Disse kortene ble bare super-tøffe altså :)
Ikke bare var det stilig med det krakelerte ytre, men farger, stempler og detaljer harmonerte så veldig fint også. Knallfint ! :)

Anne-Eddie sa...

Knallflott!! Takk for du deler!
Disse stemplene er utrolig flotte og da! Har et par selv, da kan jeg teste... Klem fra Anne-Eddie :)

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin